2015 pergi

Besok 2016 akan tiba. 2015, hanya dalam beberapa ketika, akan pergi.

Semua akan pergi. Usia, kenangan, orang-orang di sekeliling kita, waktu, harapan, cinta, dan banyak lagi. Semua akan pergi. Ya, mereka akan pergi. Sekalipun engkau tidak mahu, mereka tetap pergi.

Engkau tiada, mereka tidak terjejas. Mereka pergi engkau tidak pun terjejas. Semua itu hanya hukum alam. Yang datang akan pergi, walaupun tanpa kerelaanmu. Engkau merasakan yang pergi itu mereka. Sebenarnya, engkau juga sedang pergi.

Engkau sendiri sedang berjalan menuju takdirmu. Engkau tidak mampu mengawal langkahanmu sepenuhnya kerana ia milik takdir. Engkau sangat ingin tidak meninggalkan atau ditinggalkan. Tetapi destinasimu masing-masing berbeza.

Mereka pergi, dan engkau juga sedang pergi. Meninggalkan segala-galanya.

2015 telah melukiskan pelbagai warna di hatiku. Sebahagian besarnya telah meremukkan, sebahagian besar juga telah membentuk semula hatiku. Duka dan cita-cita itu sebati. Suka hanya hiburan seketika. Kehidupan sepenuhnya merutin, menjadi debu. Hanya sedikit menjadi emas.

Cinta merupakan episod utama yang mencorak kematanganku tahun ini. Akan datang 2016, sesiapa yang menerima cintaku sangat beruntung, kerana telah dibentuk dengan baik oleh pengalaman 2015. Wajahnya lebih matang, lebih meyakinkan dan lebih tabah. Kerana telah ditempa selama 235 hari dengan penuh muhasabah.

2016, aku telah bersedia. Untuk menjadi hamba Tuhan yang lebih baik. Aku tidak pernah menyangka bahawa aku telah mampu untuk sampai setakat ini. Melalui pelbagai perkara yang aku sendiri tidak yakin aku mampu merentasinya.

Ternyata aku sudah sampai setakat ini di penghujung 2015 ini. Aku mula sedar, dan semakin sedar, bahawa aku boleh.

Aku boleh menjadi lebih baik. Aku boleh menjadi hamba-Nya yang baik.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: